Dětský domov „Země dětí“, Česká Kamenice
Život na moři
Jako malý kluk jsem se chtěl stát námořníkem. Celý můj pokoj byl v námořnickém stylu. Maminka mi kupovala pruhovaná trika a povlečení. Kupovala mi modely lodí, které jsem pak celé hodiny lepil. Bydleli jsme u Labe, kam jsem chodil každý den pozorovat lodě, a mával jsem na ně. Když jsem se naučil číst, četl jsem si knihy o námořnících, kapitánech na velkých lodích, o velrybách a ostatních zvířatech, co žijí v mořích. Chtěl jsem zažít něco podobného. Sledoval jsem filmy, chodil do kina, čerpal jsem informace, kde se dalo. Chtěl jsem být námořníkem a mé klukovské přání mě neopustilo ani po ukončení základní školy.
Začal jsem navštěvovat střední školu pro lodní dopravu. Tam jsem se učil vše, co je potřebné. Musíte se naučit znát, z čeho se loď skládá, jak se řídí a opravuje. Vše je dobré vědět. Práce na lodi má své kouzlo, ale i úskalí. Když začínáte, jste jen učeň, lodník a děláte tu nejtěžší práci. Loď se musí brousit, čistit, natírat, udržovat. Při nakládání a vykládání lodi musíte vše hlídat a kontrolovat. Kajuty jsou malé, vybavené palandami a křeslem. V malé kuchyni se vaří pro celou posádku. Celý den jste na vodě, loď se kývá z jedné strany na druhou. Kolem sebe vidíte jen vodu, na které se leskne odraz slunce a večer odraz měsíce. Na obloze svítí hvězdy, kolem je ticho, jen slyšíte šumění vln. Někdy se na nebi utvoří různobarevná duha, a jak se říká, tam, kde končí, tam se najde poklad. Pak za nějakou dobu plavby vidíte přístav. Chvilka na poznávání nových měst a zvyků. Když se jen pluje a je vše zabezpečené, je čas na zábavu. Hráli jsme karty, četli knihy nebo jsme chytali z lodě ryby. Kolem lodě občas vyskočí delfíni, kteří pískají.
Jednou jsme zažili velkou bouřku. Nebe potemnělo, začal foukat silný vítr. Vlny byly obrovské a celá loď se zvedala nahoru a dolů. Vlny se přelévaly přes palubu. Silou vln se loď nakláněla ze strany na stranu. Celou noc jsme byli v pohotovosti. Ráno, když bouřka pominula, vítr se utišil, vyšlo zase slunce. Život je jako plavba na moři. Narodíme se na palubě lodi a od té chvíle naši loď poznáváme, učíme se ji ovládat a pečovat o ni. Učíme se znát moře a jeho krásu, sílu a všechny jeho nástrahy. A když se vše naučíme, musíme se také učit hledat směr naší plavby, tedy to, kam a proč plout. Protože život bez cíle je jako loď bez kormidla a tomu, kdo neví, kam pluje, není žádný vítr dost příznivý.

Josef Jandač, 74 let
"Kapitán říčních a námořních plavidel"
Jak se nám tvořilo?
Setkání inicioval Hugo Novák z Dětského domova „Země dětí“, který oslovil vedoucí Oblastní charity v České Kamenici Štěpánku Keckovou, a seznámil ji s hlavním cílem mezigeneračního projektu Pošli vzkaz příběhem a možností zúčastnit se kreativní soutěže. Po domluvě proběhla první schůzka se seniory a jejich pečovateli, kteří měli zájem se projektu zúčastnit.
Na druhé schůzce proběhlo společné setkání seniorů a dětí, kde bylo v plánu vyslechnout příběhy seniorů, o příbězích si pak popovídat a společně vytvářet předběžné kresby a prvotní výtvarné návrhy. Setkání proběhlo ve společenské místnosti nové budovy Domova se zvláštním režimem Oblastní charity v České Kamenici. Atmosféra celého setkání byla uvolněná a živá. K dispozici bylo drobné občerstvení, které v průběhu tvoření všem zúčastněným přišlo vhod. Pan Josef a paní Růženka vyprávěli dětem svoje příběhy a děti měly možnost se na vše, co je zajímalo, zeptat. Zajímavých dotazů padlo opravdu velké množství. Bylo znát, že seniory zájem dětí těší, a na všechny otázky se s nadšením snažili odpovědět. Z přípravných kreseb, které vznikly v rámci společného tvoření, pak v další části projektu děti postupně vytvářely další kresby a malby. Děti se znovu rozpomínaly na detaily jednotlivých příběhů a situací. Pokoušely se společně i každý zvlášť rozvíjet vizuální představy důležitých vztahů jednotlivých linií vyprávění. Společně jsme pak zkoumali možnosti drobných analogií a vizuálních metafor.
Nakonec jsme pomocí hlasování vybrali dvě soutěžní práce, které výtvarně ilustrují příběh pana Josefa. V našem výtvarném ateliéru se zaměřujeme nejen na rozvoj kreativity, ale také schopnost nacházet vzájemné souvislosti mezi naším myšlením, cítěním a jednáním. Snažíme se u dětí rozvíjet nejen důležité postoje a hodnoty, ale také základní dovednosti jako například schopnost učit se, komunikovat, řešit problémy a spolupracovat. Myslím, že se nám podařilo dotknout se hlavního cíle projektu. Podařilo se děti ztišit, aby si mohly vyslechnout příběhy starších a zkušenějších a pak malou chvíli přemýšlet o tom, k čemu jim může být taková zkušenost s vyprávěním dobrá. Podařilo se přivést děti ke krátké úvaze nad tím, kde a z čeho se rodí ty opravdu nejdůležitější věci, a které to vlastně jsou. Podařilo se udělat panu Josefovi a paní Růžence radost, potěšit je. Děkujeme.